Jotunheimen Rundt

NORGES VAKRESTE TURRITT

28.-29. Juni 2024

Et av verdens aller vakreste sykkelritt

– Og desidert blant de tøffeste

På grunn at rittets karakter og logistikk er det svært begrenset antall plasser til Jotunheimen Rundt. Vi anbefaler at du er tidlig ute, og skulle du ikke få plass, vil det være mulig å kjøpe plasser av andre når det nærmere seg. Det kan være lurt å legge ut et søk på Finn.no.

Skulle du ikke få plass i år, kan vi varmt anbefale Sognefjellrittet som er en mer overkommelig miniversjon av Jotunheimen Rundt, men med mange av de samme gode opplevelsene og storslått natur.

Infografikk

430 km

4609 m

Her finner du løypekartet med nedlastbart GPS-track

Rittmanual – kommer her.

Priser påmelding

01.12.23 – 31.12.23: kr 2 100
01.01.24 – 29.02.24: kr 2 250
01.03.24 – 30.04.23: kr 2 400
01.05.24 – 28.06.23: kr 2 500

Lagkonkurranse: kr 12 300
for lag på inntil 6 personer
(NB! Navn på lagmedlemmer kan fylles inn senere.)

Høydeprofil

Om Rittet

Starten går fra Lærdal og løypa følger E16 oppover den frodige Lærdalsdalen langs med Lærdalselva, forbi Borgund stavkyrkje og over Filefjell. Du passerer Nystuen Høyfjellshotell, ned til og langs med Vangsmjøsi, gjennom Vestre Slidre og fram til Fagernes.

Derifra følger vi fylkesvei 51 til Randen, veien «løfter» deg gjennom Jotunheimen. På denne delen av løypa passerer du noen av de vakreste naturperlene i Valdres: Øystre Slidre og den velkjente Beitostølen. På Bygdin ligger «M/B Bitihorn» ved kai. Nyt utsikten fra Valdresflya, der topper, tinder og breer i Jotunheimen kommer deg i møte på en uforglemmelig måte. Turen går videre forbi fjellsjøen Gjende, idylliske sætergrender langs Sjoa – og du får en storarta utsikt mot Vågåvatnet før du tar den bratte nedkjøringen til Randen. Rv. 15 fører deg inn til Lom, kommunen der både Galdhøpiggen og Glittertind ligger. Dette er de to høyeste fjellene i Norge med topper på 2469 og 2452 meter over havet.

Fra Lom følger du den berømte Sognefjellsvegen gjennom Bøverdalen, der dalsidene er så bratte at det sies at de dyrker jorda på begge sider.

Sognefjellsvegen er Nord-Europas høyeste fjellovergang, med 1440 m.o.h. ved Fantesteinen. Her vil du møte flere meter høye brøytekanter. Dette, sammen med fjellvinden, «vil den heite panna svala» (i følge A. O. Vinje) – før du stuper de 14 krappe svingene forbi Turtagrø og ned til Fortun og Skjolden. Turen går videre utover langs verdens lengste fjord, Sognefjorden, forbi Gaupne, som er handels- og kommunesenteret i Luster, Marifjøra med verdens korteste riksveg (245 m) og du kommer i mål i regionsenteret Sogndal etter 430 km.

Løypa er krevende med en del stigning (4609 m) og noen tøffe utforkjøringer, så pass på at du er godt trent. Rittet skal ikke være noe jag, men en tur for deg som liker å sykle, sykle, sykle og nyte naturen og ta deg god tid på de sju matstasjonene.

Det er gryterett på Lom og det vil være seng for deg som vil slappe av litt før du begynner på stigningene opp til løypa sitt høyeste punkt på Sognefjellet (1440 m.o.h). Det blir litt enkel grillmat etter innkomst i Sogndal. Vi vil gjøre det vi kan for at du skal få en fantastisk og minnerik og opplevelse.

Rittet har vært arrangert siden 1991. Styrkeprøven AS har ansvar for driften i samarbeid med Sogn CK, som eier rittet. Sammen skal vi sørge for en et godt og profesjonelt utført arrangement og ivareta rittets lange tradisjon og unike, heimekoselege atmosfære.    

Vi ønsker deg hjertelig velkommen til sykkelfest gjennom hjertet av fjell-Norge og masse lykke til med forberedelsene!

Skulle dette bli i lengste å hardeste laget for deg, kan vi varmt anbefale Sognefjellrittet som er en mer overkommelig miniversjon av Jotunheimen Rundt.

Stedavstandåpner
28. juni
åpner
29. juni
lukker
29. juni
posetopp
Vang86 km21:0001:00
Fagernes145 km23:0004:00posestopp 1
Beitostølen183 km 01:0006:30posestopp 2
Lemonsjøen255 km03:3010:30posestopp 3
Lom293 km06:0013:30posestopp 4
Sognefjellet346 km07:3017:00posestopp 5
Luster385 km08:3019:30

Vi har 7 matstasjoner fra Lærdal til Sogndal. På matstasjonene treffer du frivillige representanter for ulike lag og foreninger. Alle du møter jobber dugnad og legger ned masse arbeid for at akkurat du skal få en fin opplevelse. Mange av våre flotte frivillige har vært med i mange år og har betydelig erfaring om du har spørsmål eller trenger assistanse i en eller annen form.

Matstasjonen på Lemonsjøen er flyttet fra Randsverk. Det er ca 3 km forbi Randsverk.

Mellomtider

Det blir følgende mellomtider:

  • Fagernes
  • Lemonsjøen
  • Lom
  • Sognefjellet *
  • Oskarshaug *
  • Fortun *
  • Marifjøra *

(* gjelder både JR og SE)

Informasjon

  • Startområde og rittkontor i Lærdal

    Rittkontoret er i idrettshallen i Lærdal (Skulevegen 11).

    Rittkontoret åpner fredag 28. juni kl. 15:00.

    Startområde er i Lærdal sentrum – Øyreplassen



  • Starttider i Lærdal fredag 28. juni

    kl. 18:00 Start for de som bruker mer enn 20 timer.

    NB! Starten for de som bruker mer enn 20 timer er satt opp av hensyn til matstasjonene. Med raskere sykling enn det som er stipulert risikerer du å komme til ubemannede matstasjoner. På grunn av stort deltakerantall i denne puljen vil den bli delt opp. Vi henstiller de som regner med å kjøre sakte om å stille bakerst ved start.

    Lagkonkurranse:

    kl. 20:30 Inntil 10 lag med 6 deltakere.

    Ordinære puljer:

    kl. 21:10 Start første hovedgruppe (antatt raskeste ryttere)


    kl. 21:20 Start andre hovedgruppe


    NB! Dersom faktisk puljestørrelse bli veldig stor kan denne etter bli delt opp i inntil tre underpuljer ved start av sikkerhetsmessige årsaker. Sørg for å stille sammen med de du du ønsker å starte sammen med og de som regner med å være raskeste ryttere først.


  • Løype og matstasjoner

    Løypa er på totalt 430 km og har 4609 meter stigning. Mange sier at dette er det vakreste rittet som arrangeres i Nord-Europa.

    Starten på rittet foregår i sentrum av Lærdal og følger E16 oppover Lærdalsdalen, over Filefjell til Fagernes. Fra Fagernes følges fylkesvei 51 over Valdresflya og ned til Randen. Riksvei 15 følges til Lom.

    Fra Lom følger du Sognefjellveien, med Nord-Europas høyeste fjellovergang, 1440 moh.

    Fra Sognefjellet går veien om Turtagrø og ned til Fortun og Skjolden. Turen går videre utover langs Sognefjorden til du kommer i mål i Sogndal.

    ”Timeout” på 3 minutter på Fagernes og Randsverk gjelder for tetgruppa.

    Jotunheimen Rundt er et turritt hvor det ikke er tillatt med følgebiler. Som en konsekvens av dette er det obligatorisk stopp for tetgruppa på 3 minutter på henholdsvis Fagernes og Randsverk. Dette er gjort for at de som ligger i tetgruppa skal ha anledning til å få fylt på med mat og drikke, uten å være avhengig av følgebil.

    ”TIMEOUT” ned Sognefjellet

    Timeouten som er innført ned Sognefjellet videreføres. Bakgrunnen for dette er sikkerhetsvurderinger, både for ryttere og annen trafikk. Veien er ikke stengt for annen trafikk, og det er en del turisttrafikk i område. Timeouten fungerer slik at ryttere må bruke minimum 22 minutter ned fra Sognefjellet. Om ryttere kjører raskere enn dette vil de få et tidstillegg på det dobbelte av den tiden de har kjørt raskere. For eksempel: har du syklet på 19 minutter vil tidstillegget bli 3 x 2 = 6 minutter.

    Følgebiler er ikke tillatt i rittet, og deltakerne anbefales derfor å bruke vår oppsatte bagasjetransport for å sende bagasje til matstasjonene. Om du trenger annen service underveis kan du benytte rittets servicebiler. Rittet har fem godt utstyrte servicebiler som vil være ute i løypa.

    Maksimalt tidsforbruk for å fullføre

    Maksimal tid for de som starter kl. 20:30 – 21:15 er 26 timer og for de som starter kl. 18:00 er makstid 28 timer. Fagernes må være passert til kl. 04:00, Beitostølen kl. 06:00, Lemonsjøen kl. 11:00, Sognefjellet kl. 16:30 og man må være i mål i Sogndal før kl. 22:00.


  • Bagasje og transport av bagasje

    Bagasjen som skal transporteres av arrangør må merkes og leveres ved starten i Lærdal. Deltaker er selv ansvarlig for merking av sin bagasje. Transport av bagasje er inkludert i prisen.


    Arrangøren transporterer returbagasje fra Lærdal til Sogndal for deltakere. Innlevering av bagasje (merket med startnummer, navn etc) innleveres ved angitt sted merket «Bagasje til Sogndal» ved startområdet i Lærdalfredag kveld. Bagasjen utleveres i målområdet.


  • Posefrakt

    Posefrakten er et tillegg til den vanlige bagasjefrakten.

    Bagasje som skal til Lærdal fraktes direkte med lastebil. Frakten av poser er mer komplisert.

    Det er innlevering av bagasje i lastebilene i Lærdal før start fredag kveld. Poser til posefrakt leveres samtidig, men det er viktig at den holdes separat.


    Innlevering av poser til posefrakten foregår til samme tid og sted. Posefrakten har ikke kapasitet til å frakte vanlig bagasje, kun vanntette poser på maks 1,5 kg som skal til matstasjonene.


    Opplegget

    Du kan levere inntil 5 poser før start i Lærdal. Vi bruker stativ som trillas  ut på hvert posestopp slik de er pakket fra start til respektive matstasjonar.

    Du må selv sørge for at posene legges på rett stativ i Lærdal, slik at de som skal til Fagernes legges på et stativ som skal til Fagernes, og tilsvarende for dei andre matstasjonane. Du må sjølv huske nummert på stativet du la posane dine i. Tips! Legg kvar pose på samme nummer (f eks Fagernes 2 og Beitostølen 2 osv.) på samme hylle. Då blir det lett å finne din pose på alle stopp.


    Etter at du har «brukt» posen din

    Når du har «brukt» posen så frakter vi den til mål hvor du får den tilbake sammen med bagasjen din. For at dette skal gå i orden må du legge brukt/eller ubrukt pose på anvist stad for brukte poser slik at disse blir tatt med til mål. Skjer ikkje dette så blir posen liggande igjen på matstasjonen til siste rytter har passert.


    Posene

    Posene skal være vanntett. De må merkes med startnummer, navn og mobilnummer. Du bør også legge en ekstra lapp oppi posen med navn og mobilnummer så vi kan finne ut hvem som eier den hvis merkingen utenpå blir borte. Vi kan dessverre ikke ta ansvar for at ikke noe blir borte underveis.

    For å sikre at ikke noe kan falle ut anbefaler vi å bruke pakkeposer/drybags som en av disse eller tilsvarende:

    https://www.biltema.no/fritid/reise/ryggsekker/vanntett-pakkepose-2000034198

    https://oslosportslager.no/fold-drybag-bs-xs-vanntett-pose-3l-6985.aspx

    https://bikeshop.no/exped/nyexped1002/exped-fold-bs-drybag-10-000-mm-vannsøyle-70-d-nylon

    https://www.xxl.no/silva-dry-bag-r-pet-3l-torrsekk-gra/p/1172067_1_style

    Du kan ikke bruke vanlige plastposer eller tilsvarende. Erfaring viser at de lett går i stykker og du risikerer å miste det du hadde i posen. Posene kan veie maksimalt 1,5 kg. Det er begrenset med plass så vi kan ikke frakte annen bagasje eller større bagger med posefrakten. Du må med andre ord pakke smått. Vi håper alle vil bidra til at posefrakten blir overkommelig ved å ikke ta med seg for mye i posene.


    Hva du kan ha i posene

    Her er eksempel på hva du kan trenge. Dette avhenger av været så sjekk værmeldingen før du pakker posene dine. Thomas Svane Jacobsen har skrevet en artikkel i Masterclass om hva han pakker i posene sine for Styrkeprøven her. Selv om dette ikke er direkte overførbart til Jotunheimen Rundt så kan det gi en indikasjon på hva du bør ha med deg.

    Fagernes – du er over Filefjell, og nå skal du opp ca 500 m før du er på Beitostølen.

    Beitostølen – mange ønsker å ha på seg mer klær før de skal over Valdresflya så kanskje en vindtett jakke eller regnjakke, ekstra trøye hvis det er kaldt, ekstra løse armer eller bein.

    Randsverk – hvis du ønsker å bytte til tørre klær etter fjellet så kan f.eks. en tørr trøye, sokker, hansker, en ekstra slange og en ekstra luftpatron være lurt.

    Lom – nytt fjell venter, men det går oppover hele veien til Sognefjellshytta.

    Sognefjellshytta – herfra skal du ned til fjorden igjen. Kanskje du kan ønske deg en varmere jakke, varmere hansker, en ekstra slange og en ekstra luftpatron.

    Du kan selvsagt også legge en muslibar eller to og noe gel i posen din, men ikke bruk posene til å frakte drikke. Drikke er tungt, og det kan bli masse kliss både for deg og andre.


  • Bussruter

    JOTUNHEIMEN RUNDT (Laurdag)

    14:30 Ekstrabuss Sogndal til Lærdal (frå skysstasjonen)

    15:30 Ordinær Rutebuss frå Sogndal til Lærdal. Rute 800 + 840

    17:00 Ekstrabuss frå Sogndal til Lærdal (frå skysstasjonen)
+ bil m/henger (frå skysstasjonen)

    22:30 Ordinær rutebuss til Oslo (skysstasjon) VY170


    SOGNEFJELLRITTET

    08:00 Extrabuss over Sognefjellet til Lom (frå skysstasjonen) ankomst ca.10:51

    08:35 Ordinær rutebuss over Sognefjellet til Lom. Rute 860 ankomst ca.11:40

    12:50 Lastebil frå Lom til Sogndal (frå startområde)

    12:50 Returbuss frå Lom til Sogndal (frå startområde)

    17:00 Ordinær rutebuss frå Lom til Sogndal Rute 860.


    JOTUNHEIMEN RUNDT – RETURBUSSER (SØNDAG)

    07:55 Ordinær rutebuss til Bergen (frå skysstasjon) Ordinær rutebuss til Oslo (frå skysstasjon)

    10:30 Ekstrabussar og lastebil (frå skysstasjonen)

    11:30 Ordinær rutebuss til Oslo (skysstasjon) VY170


    Takster 2023 :

    For ordinære bussruter gjelder de til enhver tids gjeldende satser.

    Sogndal – Lærdal: kr 100,- pr voksen.

    Sogndal – Lærdal: kr 150,- per voksen inkl. sykkel. 
Sogndal – Lom: kr 250,- per voksen inkl. sykkel.

    NB! Transport må forhåndbetales og bookes i din påmelding i EQ-timing.


  • Timeout ned Sognefjellet

    Timeout’en som er innført ned Sognefjellet videreføres.

    Bakgrunnen for dette er sikkerhetsvurderinger, både for ryttere og annen trafikk. Veien er ikke stengt for annen trafikk, og det er en del turisttrafikk i område. Timeout’en fungerer slik at ryttere må bruke minimum 22 minutter ned fra Sognefjellet. Om ryttere kjører raskere enn dette vil de få et tidstillegg på det doble av den tiden de har kjørt raskere. Eks. Ved 19 minutter vil tidstillegget bli 3 x 2 = 6 minutter.


  • Hvem kan delta, hva kreves?

    For å delta i turritt som Jotunheimen Rundt eller Sognefjellsrittet må du fylle 17 år i løpet av kalenderåret.


  • Servicebiler og følgebiler

    Det er ikke tillatt med følgebiler i Jotunheimen Rundt eller Sognefjellsrittet. Med følgebil mener vi i denne sammenheng alle biler som yter assistanse til rytterne. Biler som frakter mat, drikke, frontbiler, biler som frakter klær, biler som frakter utstyr, hjulbiler, biler som tar imot klær eller briller etc. Ryttere som er tilknyttet slike kjøretøy risikerer diskvalifikasjon.

    Kun arrangøren har tillatelse til å yte assistanse til deltagerne.


  • Tidtaking

    Jotunheimen Rundt og Sognefjellsrittet benytter tidtaking med engangschiper. Chipene skal festes på begge sider av hjelmen og skal ikke leveres inn ved målgang.

    For korrekt tidtaking/resultat må chipen følge deg fra start til mål. Start-tid registreres i hhv Lærdal eller på Lom. Passeringstider i Jotunheimen Rundt registreres på Fagernes, Randsverk, Lom, Sognefjellet, Oskarshaug, Fortun og Marifjøra. De fire siste gjelder også for Sognefjellsrittet.

    Slutt-tid registreres i Sogndal.


  • Premiering, medaljer og diplomer

    Alle som fullfører rittet mottar medalje og diplom. Medalje deles ut i sekretariatet etter målgang.

    Diplomet skrives ut fra resultatsidene til Eq-timing som blir offentliggjort på våre hjemmesider umiddelbart etter rittet.

    I tillegg deles det ut blomster og oppmerksomhet ihht det til en hver tid gjeldende reglement.


  • Sikkerhet

    Sikkerhet i et turritt er viktig, både for deltakere, arrangør, tilskuere og andre trafikanter. Ansvaret for at sikkerheten i rittet blir ivaretatt ligger både hos arrangør og hos deltakerne. Jotunheimen Rundt følger en løype som er åpen for normal trafikk hvor vanlig trafikkregler gjelder.

    Sikring av løypetrase

    Løypa vil bli skiltet i henhold til retningslinjer fra Vegvesenet og politiet.

    Skilt med svarte piler vil markere endringer av vei- eller retning i forkant av hvert kryss eller rundkjøring. I områder hvor man må utvise spesiell varsomhet vil det stå egne skilt.

    Merk! Som deltager i turritt har man ikke fri veg. Vanlige trafikk-regler gjelder for alle deltakere i rittet.

    NB! NB! Steder der du må̊ være spesielt oppmerksom:

    Rett etter starten i Lærdal er felta i Jotunheimen Rundt samla. Mange er ivrige etter å komme i gang og presser tempoet opp i rykk og napp. Ta det rolig og sykle disiplinert! Du kommer snart til stigningene og feltet sprer seg ut.

    Utforkjøringene har vist seg å være stedene der ulykker kan skje. Kjør forsiktig. Vegstandarden i Norge er «som den er» – det kan være hull i asfalten og andre hindringer for oss syklister. Å treffe et hull i asfalten i stor fart kan føre til brå punktering og manglende kontroll over sykkelen.

    Utforkjøringen ned fra Filefjell forbi Tyinkrysset skjer om natta og lyset er dårlig. Ta det rolig!

    Ned Sognefjellet er det bratt og med flere parti med svært smal veg der det ikke er plass til stor bil og sykkel samtidig. Flere steder er det dårlig asfaltdekke, så hold farten nede! Svingene er krappe og det blir mye bremsing. Felgene blir varme, og det kan lett bli punktering. Bruk vekselvis for- og bakbrems. Dette er et turritt, ikke glem det.


  • Miljø

    Jotunheimen Rundt og Styrkeprøven har en nullvisjon for forsøpling langs traseen. Ryttere som skal kvitte seg med søppel/tomme flasker og lignende skal derfor gjøre dette i forbindelse med matstasjonene.

    Deltakere skal ikke kaste flaske, slanger, dekk, papir eller annet søppel langs løypa. Generellt så skal det som rytteren har tatt med seg på «baklomma» ved start også bringes tilbake til start eller kastes på merket sted ved matstasjoner eller i mål.

    NB! Ryttere som blir observert idet det kastes søppel vil få tillegg i tid eller blir diskvalifisert.

    NB! Lag som deltar i lagkonkurransen med ryttere som blir observert idet det kastes søppel vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert.

    Vi oppfordrer derfor alle til å ta ansvar for at Styrkeprøven gjennomføres uten at omgivelsene blir forsøplet.


  • Bærekraft

    Styrkeprøven ser betydningen av bærekraftige tiltak og jobber aktivt for å minimere arrangementets miljøavtrykk og fremme bærekraftige praksiser. Noen av måtene vi jobber med bærekraft i sykkelrittet er:

    1. Transport: For å redusere utslippene knyttet til transport oppfordrer Jotunheimen Rundt og Styrkeprøven deltakerne til å reise kollektivt eller bruke alternative transportmidler for å komme seg til startpunktet. Vi setter også opp transport av sykler mellom Sogndal og Lærdal slik at det er lettere for deg som deltager å reise kollektivt.

    2. Forbudet mot følgebiler bidrar også til at de er færre biler på veiene under rittet. Posefrakt til utvalgte matstasjoner er også et ledd i denne reduksjonen av antallet biler på veien under arrangementet.

    3. Vi har implementert effektive avfallshåndteringsprosesser langs rittet. Vi oppfordrer deltakerne til å respektere naturen og kaste avfallet sitt i dedikerte søppelbeholdere på matstasjonene eller i mål. Vi legger også vekt på gjenvinning og resirkulering av avfall der det er mulig.

    4. Samarbeid med lokale samfunn: Jotunheimen Rundt og Styrkeprøven legger vekt på samarbeid med lokale samfunn og innbyggere. Vi gjør innkjøp til matstasjonene så lokalt som mulig og vi jobber tett med lokale myndigheter, frivillige organisasjoner og bedrifter for å sikre at rittet har en positiv innvirkning på lokalsamfunnene det passerer gjennom.

    5. Energibruk: Styrkeprøven jobber for å minimere energiforbruket under arrangementet. Vi benytter energieffektive løsninger som LED-belysning. Arrangørene oppmuntrer også til bruk av fornybar energi. Og gjennom vårt samarbeide med Peugeot benytter vi også el-biler i den utstrekning det er mulig.

    6. Bevisstgjøring og utdanning: Styrkeprøven jobber aktivt med å øke bevisstheten rundt bærekraft blant deltakere, støtteapparat og publikum. Vi tilbyr informasjon om bærekraftige valg og oppfordrer til ansvarlig adferd. Dette kan inkludere kommunikasjon om resirkulering, reduksjon av engangsartikler og riktig bruk av naturressurser.

    Styrkeprøven har erkjent betydningen av å drive rittet på en måte som tar hensyn til miljøet og lokalsamfunnene det berører. Ved å implementere bærekraftige praksiser og oppmuntre til bevissthet og deltakelse fra alle involverte parter, jobber vi for å minimere påvirkningen på miljøet og legge til rette for et bærekraftig sykkelritt.


  • Forsikring

    For å delta i Jotunheimen Rundt eller Sognefjellsrittet må du ha en forsikring.


    Dette kan være Startklar som nå selges for Styrkeprøven, Jotunheimen Rundt, Grenserittet og Oslo Klassikerne. Det kan også være en reiseforsikring el.l. som gir deg dekning også ved deltagelse i turitt. Du må selv sjekke av din forsikring gir deg dekning, også for ansvar.


    Vi selger også forsikringen Startklar. Dette er en forsikring som gjelder i ett år for alle typer idrettsarrangementer. Du kan lese mer om Startklar her.


    Ønsker du å kjøpe Startklar, så kan du gjøre det her.


    Forsikringen i NCFs linsesprodukter er ikke gyldige for rittene våre i 2024.


    NB! Man kan IKKE delta i Jotunheimen Rundt eller Sognefjellsrittet uten en gyldig forsikring.


  • Avlysning

    Ved avlysning av Jotunheimen Rundt eller Sognefjellsrittet før arrangementsdagen kan arrangøren beholde inntil 50% av påmeldingsavgiften til dekning av utgifter i forbindelse med organisering av rittet.

    Dersom rittet må flyttes til en senere dato, eller avlyses for deretter arrangert på ett senere tidspunkt, har de som var påmeldt rittet på opprinnelig dato og som ikke stiller til start på ny dato ikke krav på tilbakebetaling av påmeldingsavgiften.

    Ved avlysning av Jotunheimen Rundt eller Sognefjellsrittet på på rittdagen eller dagen før rittdagen på grunn av uforutsette værforhold eller annen «force majeure» beholder arrangør påmeldingsavgiften.


    Refusjon av påmeldingsavgift

    All påmelding er bindende etter innbetalt påmeldingsavgift.

    Dersom den påmeldte, på grunn av sykdom eller andre årsaker, ikke kan delta på rittet vil ikke hele eller deler av påmeldingsavgiften bli refundert.